Van individueel naar inclusief onderwijs

Waarom kijken we vaak eerst naar het kind, in plaats van naar het systeem eromheen? 

In het boek Van individueel naar inclusief onderwijs laat Bert Wienen zien hoe we het perspectief kunnen kantelen: van de vraag “Wat mankeert dit kind?” naar “Wat heeft dit kind nodig in deze schoolomgeving?” Het boek biedt inzichten en voorbeelden die duidelijk maken hoe scholen – met de juiste ondersteuning en houding – steeds inclusiever kunnen worden. 

Wienen pleit ervoor om minder te denken in diagnoses en meer in kansen. Hij moedigt aan om niet alleen naar individuele leerlingen te kijken, maar vooral naar hoe het onderwijs zelf georganiseerd is en hoe het kan veranderen om álle leerlingen een plek te bieden. 

Dit boek is een aanrader voor iedereen die betrokken is bij passend onderwijs: 

  • Voor ouders die willen begrijpen hoe inclusiever onderwijs eruit kan zien, 
  • en voor docenten en schoolleiders die zoeken naar handvatten om écht ruimte te maken voor verschillen in de klas. 

Een inspirerend en toegankelijk geschreven boek dat aanzet tot reflectie én actie. 

Van individueel naar inclusief onderwijs

Waarom kijken we vaak eerst naar het kind, in plaats van naar het systeem eromheen? 

In het boek Van individueel naar inclusief onderwijs laat Bert Wienen zien hoe we het perspectief kunnen kantelen: van de vraag “Wat mankeert dit kind?” naar “Wat heeft dit kind nodig in deze schoolomgeving?” Het boek biedt inzichten en voorbeelden die duidelijk maken hoe scholen – met de juiste ondersteuning en houding – steeds inclusiever kunnen worden. 

Wienen pleit ervoor om minder te denken in diagnoses en meer in kansen. Hij moedigt aan om niet alleen naar individuele leerlingen te kijken, maar vooral naar hoe het onderwijs zelf georganiseerd is en hoe het kan veranderen om álle leerlingen een plek te bieden. 

Dit boek is een aanrader voor iedereen die betrokken is bij passend onderwijs: 

  • Voor ouders die willen begrijpen hoe inclusiever onderwijs eruit kan zien, 
  • en voor docenten en schoolleiders die zoeken naar handvatten om écht ruimte te maken voor verschillen in de klas. 

Een inspirerend en toegankelijk geschreven boek dat aanzet tot reflectie én actie. 

Ander nieuws