Ontdekken, ontmoeten, verbinden, verkennen
Wij kijken terug op een waardevolle dag.
Fijn dat er zoveel van jullie aanwezig waren!
Soms helpt het om samen stil te staan bij wat we “normaal” zijn gaan vinden. Want er zijn heel wat gewoontes en systemen die, als je er echt over nadenkt, eigenlijk best vreemd zijn. Van supermarkten die vooral suiker en snacks promoten, tot flitspalen waar we vooraf voor gewaarschuwd worden. Van tenniswedstrijden waarin je kunt verliezen terwijl je meer punten hebt, tot notulen die niemand leest. Het zijn van die dingen waar je je hoofd even over kunt schudden: best gek eigenlijk, hè?
Ook in het onderwijs kennen we dit soort vanzelfsprekendheden. Patronen en structuren die zo ingebakken zijn, dat we ze niet eens meer ter discussie stellen. Denk aan hoe zorgstructuren zijn ingericht, hoe we vergaderen, toetsen, doorverwijzen, organiseren en communiceren. Veel daarvan doen we “omdat het altijd zo gaat”. Maar als we eerlijk kijken, rijst soms de vraag: kan dit niet anders?
Juist dáár ligt onze gezamenlijke opgave.
Door te blijven ontdekken, ontmoeten, verbinden en verkennen, trekken we met elkaar de kop uit het zand. We stellen vragen. We durven stil te staan bij routines die misschien niet meer passen bij de leerlingen en de tijd waarin we nu werken. En dat is precies waar deze dag om draaide: ruimte creëren om samen kritisch én hoopvol te kijken naar ons systeem.