Samen praten = samen beslissen

Sinds dit schooljaar is er in Nederland een nieuwe regel: leerlingen én ouders hebben recht om mee te praten wanneer er belangrijke beslissingen worden genomen over extra hulp op school. Dit heet het hoorrecht.
Wat betekent dit voor ouders?
  • U mag altijd uw mening geven voordat de school een besluit neemt over extra ondersteuning of een ontwikkelingsperspectief (OPP).
  • Ook bij een aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wordt u gehoord.
  • Uw stem wordt serieus meegenomen in het plan: de school schrijft op wat u inbrengt en hoe dat is gebruikt.
Wat betekent dit voor docenten?
  • U nodigt de leerling én ouders uit om mee te praten over het plan.
  • U luistert en zoekt samen naar wat echt belangrijk is.
  • Ook als een leerling jong is of moeilijk kan vertellen wat hij/zij wil, zoekt u een manier die past bij de leerling (bijvoorbeeld tekenen, korte gesprekjes of via ouders).
Waarom is dit belangrijk?
  • Ouders kennen hun kind het beste.
  • Leerlingen voelen zich meer betrokken en gehoord.
  • Beslissingen sluiten beter aan bij wat een kind nodig heeft.
Voorbeeld uit de praktijk
Een leerling van 12 jaar vindt het lastig om langere teksten te lezen. De mentor bespreekt samen met de leerling en de ouders hoe dit in de klas gaat.
  • Leerling zegt: “Ik wil graag dat iemand eerst uitlegt waar de tekst over gaat, dan snap ik het beter.”
  • Ouders vullen aan: “Thuis merken wij ook dat het helpt om dingen in stukjes aan te bieden.”
  • Docent besluit: in het OPP wordt afgesproken dat de leerling in de klas korte samenvattingen krijgt, en dat er wordt geoefend met leesstrategieën.
Zo krijgt iedereen een stem en samen komt er een plan dat beter werkt.
Sinds dit schooljaar is er in Nederland een nieuwe regel: leerlingen én ouders hebben recht om mee te praten wanneer er belangrijke beslissingen worden genomen over extra hulp op school. Dit heet het hoorrecht.
Wat betekent dit voor ouders?
  • U mag altijd uw mening geven voordat de school een besluit neemt over extra ondersteuning of een ontwikkelingsperspectief (OPP).
  • Ook bij een aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wordt u gehoord.
  • Uw stem wordt serieus meegenomen in het plan: de school schrijft op wat u inbrengt en hoe dat is gebruikt.
Wat betekent dit voor docenten?
  • U nodigt de leerling én ouders uit om mee te praten over het plan.
  • U luistert en zoekt samen naar wat echt belangrijk is.
  • Ook als een leerling jong is of moeilijk kan vertellen wat hij/zij wil, zoekt u een manier die past bij de leerling (bijvoorbeeld tekenen, korte gesprekjes of via ouders).
Waarom is dit belangrijk?
  • Ouders kennen hun kind het beste.
  • Leerlingen voelen zich meer betrokken en gehoord.
  • Beslissingen sluiten beter aan bij wat een kind nodig heeft.
Voorbeeld uit de praktijk
Een leerling van 12 jaar vindt het lastig om langere teksten te lezen. De mentor bespreekt samen met de leerling en de ouders hoe dit in de klas gaat.
  • Leerling zegt: “Ik wil graag dat iemand eerst uitlegt waar de tekst over gaat, dan snap ik het beter.”
  • Ouders vullen aan: “Thuis merken wij ook dat het helpt om dingen in stukjes aan te bieden.”
  • Docent besluit: in het OPP wordt afgesproken dat de leerling in de klas korte samenvattingen krijgt, en dat er wordt geoefend met leesstrategieën.
Zo krijgt iedereen een stem en samen komt er een plan dat beter werkt.

Ander nieuws